איזון חיידקים על העור כטיפול באטופיק דרמטיטיס

איזון חיידקים על העור כטיפול באטופיק דרמטיטיס

בשנים האחרונות נעשו לא מעט מחקרים, לבחון את השפעת הטיפול באיזון המיקרוביום העורי על תופעות המצויות של אטופיק דרמטיטיס ומהלך התפתחות המחלה.

אטופיק דרמטיטיס זו מחלת עור המתבטאת בגרד חזק, יובש בעור, פריחה אדומה ופצעים. נכון להיום אין תרופה או טיפול שיכולים להעלים או להעביר את המחלה, מטופלים משתמשים במשחות ובתרופות שונות כדי לנסות להרגיע את ההתלקחויות ולהשיג שליטה על התסמינים.

מחקרים המתמקדים במציאת תרופה או טיפול אפקטיבי לאטופיק דרמטיטיס התרבו מאד בשנים האחרונות, ביניהם מחקר של ד"ר דונלד לאונג מאוניברסיטת קולורדו אנשוץ קמפוס הרפואי המציע תקווה חדשה לחולים עם אטופיק דרמטיטיס.

חיידקים טובים ורעים על העור

כל חולה אטופי חולם שעל טיפול בו הוא אינו צריך למרוח את עצמו כמה פעמים ביום, טיפול שיעביר מעליו את התופעות המציקות והבלתי פוסקות של האטופיק, האם זה עומד להתגשם?

"לחיות עם אטופיק דרמטיטיס זה מאתגר פיזית ורגשית. בעוד שהטיפול יכול להקל על הסימפטומים, הטיפולים הקיימים כיום דורשים השקעה של זמן ומשאבים", אמר ד"ר אנתוני ס. פאוצ'י, מנהל המכון הלאומי לאלרגיה ומחלות זיהומיות (NIAID). "יש צורך להרחיב את האפשרויות הזמינות עבור טיפול אטופיק דרמטיטיס בטיפולים זולים הדורשים פחות זמן."

'טיפול ראשוני עם חיידקים חיים  הנמצאים באופן טבעי על העור יכול להקל על תסמיני המחלה' בפחות השקעה! – כך עולה מממצאים ראשוניים של מחקר קליני מתקדם. עבודה פרה-קלינית במודל עכבר של אטופיק דרמטיטיס הראתה שחיידקים שנאספו מעור בריא (Roseomonas mucosa) והונחו על עור אטופי הביאו להקלה משמעותית. הממצאים החדשים, שפורסמו ב -3 במאי 2018, ב- JCI Insight, מחזקים את הכיוון החדש של בדיקת וחיזוק המיקרוביום של העור.

הגורם לאטופיק דרמטיטיס אינו ידוע, אך מחקרים מראים כי מיקרוביום העור – קהילת החיידקים החיים על העור – משחק תפקיד מפתח. במשך שנים, מדענים יודעים כי עורם של אנשים עם אטופיק דרמטיטיס נוטה לגדל  אוכלוסיות נרחבות של סטפילוקוקוס זהוב (חיידקים) על העור שלהם. חיידקים אלה יכולים לגרום לזיהומים בעור ולהגביר את התגובה החיסונית המגבירה את הדלקת ומחמירים את הסימפטומים.

חיידקים טובים לטיפול באטופיק דרמטיטיס

מחקר שנערך לאחרונה, באמצעות מודלים של עכבר ותאים של אטופיק דרמטיטיס גילה כי טיפול מבודד של חיידקים (Roseomonas mucosa) שנאספו מן העור של אנשים בריאים הביא לשיפור בתוצאות המחלה במודלים.

בהתבסס על הממצאים הפרה קליניים הללו, חוקרי NIAID עיצבו ניסוי קליני בשלב מוקדם לבדיקת בטיחות ותועלת פוטנציאלית של טיפול המכיל חיידקים חיים באנשים עם אטופיק דרמטיטיס. מחקר שלב 1 מתבצע במרכז הרפואי NIH במרילנד.( Bethesda, Maryland.)

"על ידי העברת חיידקים ממקור בריא לעור של אנשים עם אטופיק דרמטיטיס, אנו שואפים לשנות את המקרוביום בעור בצורה שתקל על הסימפטומים ללא צורך בטיפולים יומיומיים מתישים", אמר ד"ר איאן מיילס, החוקר הראשי של המחקר "אם מחקרים קליניים עתידיים יוכיחו כי אסטרטגיה זו יעילה, אנו מקווים שהעבודה שלנו תוביל לפיתוח טיפולים אטופיים דרמטיטיס חדשים וזולים שאינם דורשים שימוש יומיומי".

למרות שמחקרים גדולים יותר המשווים את הטיפול בבקטריה עם פלצבו, יידרשו  כדי להעריך את היעילות של טיפול פוטנציאלי זה, החוקרים מצאו שיפור של יותר מ -50% בחומרת אטופיק דרמטיטיס בארבעה מתוך חמישה ילדים ו -6 מתוך 10 המבוגרים. החוקרים ממשיכים לעקוב אחר חמשת הילדים שקיבלו טיפול.

"אפשר לחשוב על החיידקים הטובים על העור, כמו שמניחים פרוביוטיקה על העור, "אמר לונג.

לונג טוען שבנוסף לחיזוק העור באמצעות חיידקים טובים כדי לשחזר מקרוביום בריא, המחקר יכול גם בסופו של דבר לעזור לאנשים עם זיהום אנטיביוטי עמיד כגון MRSA שעמיד בפני טיפולים רבים.

איך אפשר לטפל עם חיידקים באטופיק דרמטיטיס?

מחקר זה אמנם בעיצומו, ויידרשו בדיקות ומחקרים נוספים כדי לסלול את הדרך לתרופה שימושית. אך בינתיים יש לנו את הדרך הטבעית יותר לשפר את האיזון הבריא של החיידקים בגוף, זאת באמצעות פרוביוטיקה.

ניתן לקחת השלמת פרוביוטיקה כתוספי תזונה הנמכרים בחנויות טבע, רצוי להתייעץ עם הרוקח/ת או נטורופת/ית כדי למצוא את התכשיר המתאים עבורכם.
בנוסף ישנם משחות בונות עור המכילות הרכב פרוביוטי המיועד לסייע באיזון המיקרוביום העורי באופן מיטיב ומקל על תופעות אטופיק דרמטיטיס/אסטמה של העור.

אם יש לכם שאלות נוספות על סוגי הטיפולים השונים  באטופיק דרמטיטיס (אסטמה של העור), אם אתם רוצים להתייעץ, לשמוע משותפים לדרך ועוד. אתם מוזמנים לפנות אלינו – העמותה הישראלית לאטופיק דרמטיטיס (אסטמה של העור) בטלפון מספר: 1700-507-506 נציגים מצוות העמותה ישמחו לתת לכם מענה ושירות.

ביטוח בריאות בעיות רפואיות בריאות הנפש דיאטה ותזונה הריון וילדים וטרינר כושר וספורט כללי לימודי רפואה מוצרי רפואה ובריאות רפואה אסתטית רפואה כירורגית ופנימית רפואה משלימה רפואת עיניים רפואת שיניים
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
קוסמטיקאית רפואית
הקוסמטיקה הרפואית, הפכה להיות אחד מהתחומים המפותחים יותר בשנים האחרונות. קוסמטיקאית רפואית, עוברת...
קרא עוד »
מרץ 02, 2017
איך יוגה יכולה לסייע ללידה קלה יותר
היריון הוא אחד מהתהליכים הגופניים המדהימים ביותר שכל אישה זוכה לחוות בשלב כזה או אחר במהלך החיים....
קרא עוד »
אוג 18, 2019
השתלת שיער תהליך החלמה
היום ניתן לשמוע יותר ויותר על אנשים שעוברים תהליך של השתלת שיער. מדובר למעשה על אחד הפתרונות היעילים...
קרא עוד »
נוב 05, 2020